Om concurrerend te blijven in de markt, moet u altijd op zoek zijn naar innovatie en manieren om de efficiëntie te verhogen, altijd op zoek naar klanttevredenheid. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat het gedrag van de consument is veranderd dankzij de globalisering, de technologie en het internet. Daarom kunnen bedrijven die dit concept hebben, zichzelf opnieuw uitvinden en nieuwe technieken ontwikkelen om klanten te verrassen, te winnen en te behouden.

En in dit scenario maakt een effectief transport & logistiek management het verschil voor het bedrijf. Het bereiken van een goed beheer van de supply chain-processen, afgestemd op het strategisch beheer van het bedrijf, maakt de activiteiten van het bedrijf productiever, flexibeler en wendbaarder.

Hoe de logistiek van het bedrijf te structureren?

Een goede transport & logistiek structuur moet een goed georganiseerde stroom bevorderen, zodat de producten of diensten altijd met maximale efficiëntie aan de eindklanten geleverd kunnen worden.

Een efficiënte logistiek omvat dan niet alleen de eindleverancier, maar ook de leveranciers en het voorraadbeheer. Daarom kan de beslissing van de logistieke managers rechtstreeks van invloed zijn op de activiteiten van het bedrijf.

Denk aan de kenmerken van het product

Bij het samenstellen van een distributiestructuur zijn productspecifieke aspecten doorslaggevend. Naast de vorm, het gewicht en het volume is het zeer belangrijk om rekening te houden met de aspecten kwetsbaarheid en houdbaarheid (in bederfelijke producten).

Bepaal de locatie van de voorraad

Een magazijn dicht bij de productie- en verkoopsite vergemakkelijkt de interne communicatie van het bedrijf en maakt een sterkere positionering in de markt mogelijk, met een betere opvolging van de verbruikstrends.

Een ander belangrijk punt is het bepalen welk voorraadmodel wordt toegepast: eigen, gedeelde, gehuurde of uitbestede voorraad. De keuze van het type is sterk afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Het is belangrijk om te onthouden dat de eigen voorraad van een bedrijf de kans op meer controle over de goederenstroom vergroot.

Vervoersmanagement

Dit is de stap die zorgt voor een veilige verplaatsing en levering van materialen, in goede staat en snel. En naast de tevredenheid van de eindklant kan het transport & logistiek management zich bemoeien met de prijs van het product, en dus met het resultaat van het bedrijf.

Eigen of gecontracteerde logistieke vloot

Niet elk bedrijf is in staat om een eigen wagenpark te hebben, dus outsourcing lijkt een uitstekende optie. Het is noodzakelijk om de werking van het bedrijf te bestuderen, zoals het volume van de verkopen en producten, de leveringscapaciteit en de kosten per levering om de beste oplossing voor uw bedrijf te kiezen.