Het kan altijd voorkomen dat u in een situatie komt waarin u een woning volledig moet (laten) ontruimen. Om u hierbij veel werk en zorgen uit handen te nemen, kunt u de hulp van een woningontruimingsbedrijf inroepen. Een ontruimingsberijf uit Almere is gespecialiseerd in het zorgvuldig en netjes leegmaken van een woning, en deze in goede staat achter te laten. De kosten van deze service hangen onder andere af van de staat en omvang van de woning en inboedel, en eventuele onderhouds- en herstelwerkzaamheden.

Verschillende woningtypen en kosten

Om de kosten van een woningontruiming goed in te kunnen schatten, kunt u het beste offertes opvragen en vergelijken. Hiervoor zullen ontruimingsbedrijven op basis van een bezoek een inschatting maken. Iedere ontruimingssituatie is immers anders. Om toch een idee te krijgen, hebben we een indicatie van de gemiddelde kosten (inclusief btw) voor u hier opgesomd:

Enkele kamer €150 – €350
Tweekamerwoning €200 — €550
Eengezinswoning €600 – €1500
3 of meer slaapkamers €1000 – €2000
Vloerbedekking verwijderen €2,50 per m2
Voorrijkosten €0,25 – €0,50 per kilometer afstand
Afval verwijderen €150 – €750

Welke diensten biedt een ontruimingsbedrijf?

Naast het weghalen van de inboedel, zorgt een ontruimingsbedrijf ervoor dat de woning helemaal kaal, netjes en bezemschoon wordt opgeleverd. Daar hoort ook het verwijderen van schroeven en spijkers, en het dichten van gaatjes in de muren bij. Bovendien kan het bedrijf de opgehaalde inboedel voor u opsplitsen en desgewenst bepaalde zaken aan u geven, aan goede doelen doneren, vernietigen, recyclen of naar een opslag brengen.

Hoe is de prijs opgebouwd?

Hoe is de prijs van een woningontruiming in Almere opgebouwd? U betaalt een woningontruimingsbedrijf voor de gewerkte manuren, voor de voorrijkosten en voor afvalstort. Het hangt van de ontruiming af hoe hoog deze kosten zijn, en hoe ze zich onderling verhouden. Als we uitgaan van gemiddelden, dan is de verhouding voor een eengezinswoning in goede staat ongeveer 3 procent voor de voorrijkosten, 67 procent voor de gewerkte manuren en de resterende 30 procent zijn voor het storten van afval.

Hoe bezuinigt u op woningontruiming?

Als u wilt bezuinigen op de kosten van woningontruiming, valt de meeste winst uit de arbeidskosten te halen. U hoeft een woningontruiming natuurlijk helemaal niet uit te besteden. Dat kost u echter wel veel tijd en energie. U kunt ook gedeeltes van het werk zelf doen, zoals het splitsen van de inboedel voor- of achteraf. Natuurlijk scheelt het ook als u zelf zorgt voor reparaties, en geen gebruik maakt van extra services van het ontruimingsbedrijf, zoals vloerbedekking verwijderen. Dit is dan uw eigen verantwoordelijkheid.

Overige bespaartips

Om ervoor te zorgen dat de kosten van een woningontruiming niet uit de hand lopen, geven we u hier enkele bespaartips.

  • huur een ontruimingsbedrijf zo dicht mogelijk bij de locatie. Zo houdt u de voorrijkosten laag.
  • Doe vooraf zoveel mogelijk zelf. Hoe minder inboedel er te ontruimen is, hoe lager de arbeidskosten.
  • Help bij het ontruimen. Dit scheelt manuren en u kunt ter plekke over opties zoals inboedelsplitsing beslissen.

Offertes vergelijken

Geen woning is hetzelfde ingericht, en dus zal geen enkele ontruiming standaard verlopen. Dat betekent dat ontruimingsbedrijven altijd bij u in Almere moeten langskomen om een inschatting en een vrijblijvende offerte te maken. Dat kost tijd, maar kan ook veel geld schelen. Door goed te vergelijken kunt u de beste keuze maken voor de woningontruiming.